Redovisningskonsultens kommunikation

Man kan nästan tro att en redovisningskonsult/ekonom bara måste vara noggrann och bra på siffror. Men det sträcker sig lite längre än så. Vissa kommunikationsfärdigheter  behövs också.

  • 14.11.2024
  • 09:00 – 10:00

Redovisningskonsulten har flera olika personer som siffror ska rapporteras till och underlag ska fås ifrån. Vikten av att redovisningskonsultens kommunikation når fram till mottagaren är stor, motparten måste förstå sifforna. Hur gör man då? När alla är olika, har olika roller, olika befattningar och i sin tur olika förmågor att kommunicera.

Jag kommer ge konkreta tips om hur du som ekonom kan se till att din kommunikation till dina kunder alltid går fram.

Steg för steg och hur du anpassar den beroende på vilken kund du har. Vi går genom både skriven och talad kommunikation.

  • Hur ska en redovisningskonsult framföra förbättringsförslag?
  • Hur ska konsulten framföra att denna anser att underlagen är bristfälliga?
  • Hur ska konsulten beskriva vad som förväntas av kunden?
  • Kanske viktigast av allt – hur ska konsulten få kunden att förstå de ekonomiska rapporterna oavsett vem kunden än må vara?

Det finns ett mervärde redovisningskonsulten kan ge genom att bli en fena på kommunikation, utan att det nödvändtigvis måste bli för mycket.
Det är inte mängden prat och mails som avgör. Det hur vi framför det och vilka ord vi väljer.”

 

 

Webinaret hålls av Annica Kämpe, auktoriserad redovisningskonsult.

Annica Kämpe