Lisa Bjerre / 17.07.2018

Så blir du mer mobil i ditt företag – och ger kunderna frihet

Procountor logo

I takt med att den digitala utvecklingen går framåt skapas allt fler verktyg för företagare att arbeta effektivt – och mobilt.

Det ökade kravet på företag att bli mer snabbfotade och rörliga kommer från både kunder och anställda. Frågan är inte längre när i tiden ett företag ska digitalisera sitt arbetssätt, utan hur länge man kan vänta utan att tappa alltför mycket mark mot de konkurrenter som går före.

– I den era vi lever nu går allt så oerhört snabbt. Ska man vänta på rätt tillfälle är risken att man blir omsprungen, säger Mille Beckman som arbetar med digitaliseringens påverkan på arbetet hos Telia.

mille backman - bli mer mobil i ditt företag

Mille Beckman

Mille Beckman har ett viktigt råd till företagare som vill göra sin verksamhet mer mobil:

– Börja med att ställa frågorna: Vad innebär mobilt för oss? Vad innebär det för våra kunder och medarbetare? Nästa steg är att titta på nuläget och sedan bestämma var företaget vill befinna sig om fem år och sedan formulera ett svar på frågan: Hur ska vi ta oss dit?

Helhetsgrepp bättre än enstaka inköp

Företag behöver få en helhetssyn på sitt arbete med mobila arbetsverktyg och digitalisering, rekommenderar Mille Beckman. Om man exempelvis ska införa ett digitalt bokföringssystem bör man också se över vilka andra system som behöver kopplas till det, som ärendesystem till exempel.

– Jag ser att många företag köper system och verktyg lite här och där. Men det blir inte så bra, man behöver ha en övergripande tanke med vad man ska åstadkomma, råder Mille Beckman.

När man ska införa ett mobilt arbetssätt är det också viktigt att ta hänsyn till den digitala mognaden i organisationen och se realistiskt på hur snabbt en omställning kan göras. Mille Beckman påpekar att många tror att digitalisering är något tekniskt, som IT ska hantera.

– Många tror att digitalisering är något tekniskt som bara IT kan hantera. Men det handlar om människor, att få oss att ändra vårt beteende.

Det är enkelt att köpa en smartphone till alla och tänka att nu är alla mobila. Men är alla beredda på att jobba så? påpekar Mille Beckman.

Förändringsvilja är avgörande

Olika arbetsuppgifter ställer också krav på olika verktyg.

– För några år sedan var surfplatta hett, men nu är det få som använder det i jobbet – det har mer blivit en leksak för barn och unga. Själv använder jag surfplatta mycket i jobbet, säger han, men om du istället har en roll där du gör många Powerpoint-presentationer behövs ett annat verktyg. Man måste se till individen när man väljer mobila arbetssätt och verktyg.

Att vara beredd på ett förändrat arbetssätt är en förutsättning för att kunna arbeta mer mobilt.

– I grund och botten handlar det om att möjliggöra en frihet för ens anställda och för ens kunder, säger Mille Beckman.

En trend till exempel som Mille Beckman tror finns runt hörnet är ökade krav från kunder att kunna nå företag genom videosamtal. Konsumenter är vana vid att använda videoappar som Facetime och Skype för att kommunicera, konstaterar han.

När ett företag har fattat beslut om att förflytta sig mot ett mobilt arbetssätt är det smart att använda de verktyg som redan finns på marknaden istället för att försöka uppfinna hjulet själv.

– Det finns så mycket bra där ute. En bra utgångspunkt är att kolla och lära av andra, säger Mille Beckman.

Lisa Bjerre

Lisa Bjerre är en erfaren journalist som har skrivit om digitalisering, IT och ekonomi sedan slutet av 90-talet för en rad svenska medier.