Home » Så skaffar du fler kunder Så skaffar du fler kunder 29.8.2018 4 min lästid Har du ett nystartat företag – eller behöver företaget en nystart? Karin Klerfelt (på bild nedan) är utbildare, författare till flera säljböcker och har jobbat med sälj i trettio år. Hennes bästa tips för att skaffa nya kunder är att genomföra tre aktiviteter. – Först lista vilka kunder man är bäst på och trivs med. Och sedan boka in och genomföra massor av kundmöten. – Går du på många kundmöten kommer du att upptäcka vad det är som funkar och inte funkar. Det är bra att göra i början när du startar ett företag – men också senare, när helst du behöver det, säger Karin Klerfelt. Att sälja är ett hantverk, menar hon. För att vara duktig på att sälja behöver man inte vara en pratkvarn som är roligast på festen, men att ha ett genuint människointresse är en bra förutsättning för att lyckas. – Säljare ska vara intresserade av andra människor. Annars är det svårt. Du behöver vara kundorienterad, ha empati och vilja hjälpa andra. Jobba aldrig gratis Är du som företagare ny på en marknad, eller saknar erfarenhet, kan det vara svårt att veta vilka kunder du trivs att arbeta med. Då rekommenderar Karin Klerfelt att man går direkt på att genomföra kundmöten. Då får du istället försöka hitta vilka företag du trivs med i takt med att du träffar olika organisationer. Var hittar man då kunder att besöka? LinkedIn är ett bra ställe, tipsar Karin Klerfelt. Ett annat sätt är att inleda samarbeten med andra företag. Det kan vara samarbeten över olika branscher, eller är att föreläsa hos exempelvis Rotary. Men acceptera inte erbjudanden om att arbeta gratis för att få kontakter. – Jag föreläser aldrig gratis. Alla uppdrag måste bära sig själv och att inte ta betalt ger varken självrespekt eller mat på bordet, säger Karin Klerfelt. Att gå på nätverksträffar kan också ge kontakt med nya kunder. Men då gäller det att söka sig till rätt nätverk. – Småföretagare är som regel världsmästare på att nätverka, men de går ofta på fel nätverk. De går på nätverk där deras kompisar finns, men de måste gå på nätverk där kunden är. Och när du går dit, se till att inte vara som en blodigel på folk, råder Karin Klerfelt. Hennes egen mål vid nätverksträffar är att skaffa två visitkort som hon kan ringa på. – Sedan får jag slappna av.. Viktigt att synas Men räcker inte att bara gå på möten, en duktig säljare behöver utveckla vad Karin Klerfelt kallar ett affärsmässigt självförtroende. – Då menar jag att man ska vara duktig på att driva hela processen. Får du ett visitkort på ett mingel, se till att ringa, boka in och besöka kunden. Har du besökt en kund, missa aldrig att skicka ett mejl efteråt och följa upp. Du ska aldrig gå på ett kundmöte utan att ha ett nästa steg att göra efteråt – det är lika viktigt som att göra själva besöket, konstaterar Karin Klerfelt. När kundmötena är genomförda, och förhoppningsvis har lett till affär – då återstår en sak: leveransen. Att den håller utlovad kvalitet är givetvis också av vikt för att du ska fortsätta att få in nya kunder. – Vi måste göra ett bra arbete och synliggöra det vi gör. I sociala medier, tv, tidningar, överallt – se till att du syns. Så att folk börjar tänka att ”hon är så duktig”, och kommer ihåg ditt företag, säger Karin Klerfelt. Med trettio års erfarenhet av sälj, och efter att ha utbildat i mängder av företag undrar vi – kan Klarin Klerfelt se ett mönster hos de företag som har lättare för att få in fler kunder än andra? – De företag som har lättast att få in nya kunder har en genomtänkt mötesbokningsstrategi och kundbesöksstrategi som genomsyrar alla enheter i företaget. Alla i företaget ska tänka sälj! Även en administratör eller den som sitter i receptionen känner folk – och kanske vet någon som skulle behöva hjälp med det ert företag säljer, säger Karin Klerfelt. Företagande Lisa Bjerre Lisa Bjerre är en erfaren journalist som har skrivit om digitalisering, IT och ekonomi sedan slutet av 90-talet för en rad svenska medier.