Lisa Bjerre / 28.11.2019

Snabbväxande redovisningsbyrån Amesto bygger egen AI

Från scratch till 40 anställda på åtta år. Och vinnare av utmärkelsen Årets Superföretag tre år i rad. Det är facit för Anette Ullén, vd och grundare på redovisningsbyrån Amesto AccountHouse.

– Det är kul att bygga bolag! Men nu ska vi växa i lugnare takt och i samklang med digitaliseringen. Jag vill inte att vi blir så stora att vi tappar familjekänslan, säger hon.

Uppköp gav ny kompetens

Redovisningsbyrån Amesto AccountHouse AB grundades 2011 som en del av den norska miljardkoncernen Amesto – och sedan dess har det gått fort. Med 40 anställda är byrån idag en av de största på den svenska och nordiska marknaden.

De första åtta åren lät Anette Ullén verksamheten växa organiskt, med störst fokus på löneadministration. En bit växte långsammare: redovisningsdelen, ett affärsområde som Anette Ullén inte var lika hemma inom som lönerna. Lösningen blev ett uppköp och i januari 2019 integrerades redovisningsbyrån Miredo med åtta anställda i verksamheten.

– Vi ligger långt fram digitalt, och där såg Miredo att de behövde ta ett nytt kliv. Det var en bra match, säger Anette Ullén.

Egen AI revolutionerar arbetssättet

Ett led i digitaliseringen av redovisningen är ett nytt samarbete med Procountor. Och Amesto AccountHouse ligger inte bara långt fram digitalt – de är med och driver utvecklingen. Bolaget har en egen artificiell intelligens som kallas Semine och använder sig av maskininlärning. Det innebär att den lär sig saker själv, utan att behöva instruktion av människor.

Anette Ullén berättar att AI:n fungerar med alla affärs- och ekonomisystem på den nordiska marknaden. Den hanterar ingående fakturor och bilagor och läser av information.

– Semine lär sig mer och mer, tills hon har lärt sig hela processen. Tanken är att automatisera hela vägen till avstämning med bank. Vi har en pilotkund i Norge där vi testkör. Det händer väldigt mycket nu. Det är 2019-2020 som vi verkligen revolutionerar sättet vi jobbar på, säger Anette Ullén.

”Helt automatiserat om tre till fem år”

Digitaliseringen är idag i full gång – ändå anser Anette Ullén att det är långt kvar att gå.

– Men får vi fart på det vi jobbar med nu så kommer de att gå fortare och fortare. Inom tre till fem år tror jag att allt löpande bokföringsarbete kommer att hanteras av en robot.

Vad innebär det för redovisningsbyråer?

– Är man inte med i den utvecklingen tror jag att man kommer att ha svårt att finnas kvar som byrå.

Hur ser du att redovisningskonsultens roll påverkas av digitaliseringen?

– Automatiseringen gör att vi kommer att kunna arbeta med fler kunder per konsult. Det blir mer tid över till att analysera siffror, till kontroll, kvalitetsgranskning och rådgivning. Och konsulterna får ett mycket roligare arbete! säger Anette Ullén.

Den största vinsten anser hon är att tid frigörs – vilket också gör det möjligt att ha en närmare kontakt med kunden.

Bästa rådet: låt kostnaderna växa med intäkterna

Att Anette Ulllén har varit en framgångsrik företagsbyggare råder inga tvivel om: tre år i rad har Amesto AccountHouse utsetts till ett av Sveriges bästa företag, ett så kallat superföretag. Knappt 700 företag om året får denna utmärkelse och kraven är hårda: bolaget måste möta tuffa kriterier inom bland annat tillväxt, vinst, effektivitet och avkastning.

– Det är jag väldigt stolt över, säger Anette Ullén.

Hennes råd till mindre företag som står inför en tillväxt är att låta kostnaderna gå hand i hand med intäkterna. Det är inte förrän i år som Amesto AccountHouse har anställt personer för HR, sälj och marknadsföring – tidigare har Anette Ullén gjort det mesta själv.

– Ta kostnaden med interna funktioner den dag du har en stabil grund att stå på. Innan dess behöver du vara beredd att arbeta väldigt hårt och att vara väldigt delaktig i bolaget – även i produktionen, säger hon.

Själv arbetade Anette Ullén 150 procent i produktionen i början, när hon bara hade ett par anställda.

– Då måste du tycka att den delen är rolig. Under de här åtta åren har jag drivits mycket av lust, säger hon.

Däremot kan du inte ställa samma höga krav på dina anställda.

– Det är bra att anställa lite innan behovet uppstår, om man har råd – för de anställda måste få balans i livet. De ska känna att de går till jobbet för att det är kul, utvecklande och stimulerande. Då får du ett framgångsrikt företag, säger Anette Ullén.

Lisa Bjerre

Lisa Bjerre är en erfaren journalist som har skrivit om digitalisering, IT och ekonomi sedan slutet av 90-talet för en rad svenska medier.